Pad organskog prometa jedna je od situacija koje najviše brinu vlasnike web stranica. Često se čini kao nešto što se dogodilo preko noći, iako je u pravilu posljedica niza manjih faktora koji su se gomilali kroz vrijeme. Razlika između uspješnog i neuspješnog oporavka najčešće ovisi o tome koliko brzo prepoznamo uzrok i koliko precizno reagiramo.
Organski promet nikada ne pada bez razloga. Ponekad je riječ o tehničkoj pogrešci, ponekad o sadržaju koji više nije konkurentan, a ponekad o vanjskim faktorima poput sezonalnosti ili promjene Googleovih algoritama. Ključ je napraviti sustavnu analizu koja pokriva sve najvažnije elemente i omogućuje da se stvarni uzrok jasno uoči.
Provjera pada kroz Google Search Console
Google Search Console prvi je alat koji pokazuje što se zapravo dogodilo. U većini slučajeva vidi se pada li promet zbog manjeg broja impresija ili zbog manje klikova. Ako impresije padaju, znači da stranica gubi pozicije ili se manje prikazuje. Ako se impresije drže stabilnima, a padaju klikovi, uzrok može biti u novoj konkurenciji koja privlači više pažnje, izmijenjenoj prezentaciji rezultata ili padu privlačnosti vaših meta tagova.
U ovoj fazi važno je provjeriti promjene na razini stranica i ključnih riječi. Google Search Console pokazuje pada li promet na svim URL-ovima ili samo na pojedinim grupama stranica. Ako se pad vidi samo na određenim URL-ovima, uzrok je obično vezan uz sadržaj. Ako sve stranice gube pozicije u isto vrijeme, najvjerojatnije se radi o tehničkom problemu ili širem SEO faktoru koji utječe na cijelu domenu.
Analiza promjena na web stranici
Svaka promjena može utjecati na rangiranje. Ako su se unosile nove kategorije, radila velika ažuriranja, reorganizirala navigacija ili se mijenjao hosting, sve to mora biti zabilježeno i provjereno. I najmanje tehničke promjene, poput nenamjerne promjene meta oznaka, brisanja internih linkova ili pogrešnog preusmjeravanja, mogu uzrokovati pad.
Korisno je vratiti se u povijest izmjena i provjeriti što se sve radilo na stranici u danima koji prethode padu. Ako se pad točno poklopio s određenom promjenom, to je najvjerojatnije početna točka dijagnostike.
Praćenje tehničkih problema
Tehnički problemi često su odgovorni za nagli pad. Stranica možda nije više dostupna, neke podstranice možda imaju statusne kodove koje Google tumači kao problem, učitavanje može biti usporeno ili izgleda potpuno drugačije na mobilnim uređajima.
U ovim situacijama treba provjeriti indeksaciju, sitemap, robots datoteku, statusne kodove i eventualne pogreške s canonical oznakama. Ako je Google prestao indeksirati određene dijelove, promet će to vrlo brzo pokazati. Tehničku dijagnostiku treba raditi detaljno, jer se problemi često skrivaju u sitnim detaljima koje korisnik ne vidi, ali Google itekako primjećuje.
Analiza sadržaja koji je izgubio pozicije
Ako pad nije tehničke prirode, najčešći uzrok je zastarjeli ili nedovoljno konkurentan sadržaj. Google danas puno više vrednuje kvalitetu i svježinu sadržaja nego prije nekoliko godina. Ako su konkurenti objavili kvalitetnije i sveobuhvatnije članke, postojeći sadržaj više nije dovoljan.
U ovoj fazi važno je vidjeti što se promijenilo u rezultatima pretraživanja. Sadržaj možda više ne odgovara korisničkoj namjeri, možda ne pokriva temu dovoljno detaljno ili možda ne postoji jasna struktura koja pomaže korisnicima da se snađu. Ako se primijeti da konkurenti imaju bolji autoritet na istoj temi, to znači da će sadržaj vjerojatno trebati značajnu nadogradnju.
Vanjski faktori na koje ne možemo utjecati
Neki padovi prometa nemaju nikakve veze s vašom stranicom. Sezonalnost može utjecati na broj pretraga, a promjene u ponašanju korisnika mogu potpuno izmijeniti način na koji se određene teme pretražuju. Googleovi algoritmi također donose promjene koje mogu utjecati na rangiranje, čak i ako sve na stranici ostane potpuno isto.
U takvim situacijama najvažnije je usporediti trendove s tržištem i konkurencijom. Ako svi u istoj niši bilježe pad, najvjerojatnije se radi o širem trendu, a ne o problemu koji je nastao na stranici.
Plan oporavka nakon dijagnostike
Nakon što se otkrije uzrok pada, plan oporavka mora biti precizan i strukturiran. Ako je problem tehnički, potrebno je odmah ispraviti pogreške u indeksaciji, preusmjeravanjima, canonical oznakama ili učitavanju stranice. Ako je riječ o sadržaju, treba ga nadograditi, proširiti i uskladiti s trenutačnim očekivanjima korisnika. Ako se radi o padu privlačnosti rezultata, dobro je optimizirati meta naslove i opise.
U nekim slučajevima potrebno je pojačati interne linkove kako bi Google bolje razumio hijerarhiju stranice. Ako stranica pati zbog konkurentnijeg tržišta, potrebno je ojačati autoritet kroz kvalitetne backlinkove ili kroz dodatni sadržaj koji pokriva širi spektar tematskih podtema.
Zaključak
Pad organskog prometa nije neobična pojava i događa se i najboljim web stranicama. Ključ uspjeha je u brzom prepoznavanju uzroka i sustavnom pristupu analizi. Kada se dijagnostika provede pravilno, rješenje se najčešće otkrije vrlo brzo, a oporavak bude brži i stabilniji. Najvažnije je razumjeti da organski promet ne pada slučajno. Svaki pad ima svoj uzrok, a kada se otkrije na vrijeme, može se pretvoriti u priliku da se stranica dodatno unaprijedi.